czwartek, 2 listopada 2017

Pielmieni - ukraińskie pierogi z mięsem


Do spróbowania pielmieni robiłam dwa podejścia - pierwsze we Wrocławiu w bawarskiej knajpie w centrum miasta (wiem brzmi dziwnie, ale akurat mieli je tam w menu) i nie byłam zachwycona, ciasto było twarde mięso średnio smaczne... Trochę mnie to rozczarowało... Drugie -  w tym roku na wakacjach wybrałam się na Hel i tam w Tawernie Bałtyckiej obsługiwali i gotowali ukraińcy - pomyślałam raz kozie śmierć - tu muszą być dobre pielmieni - i nie pomyliłam się.... jadłam je później 3 dni pod rząd mniam! Po powrocie postanowiłam odtworzyć ich cudowny smak! Poniższy przepis jest jednym z najstarszych i pochodzi z końca XIX w.



Pielmieni


Składniki na farsz:

500 g mielonego mięsa wieprzowego (najlepiej z szynki lub łopatki)
500 g mielonego mięsa wołowego
80 ml rosołu (może być z kostki)
1 żółtko
pieprz, sól

Składniki na ciasto:

700 g pszennej mąki (najlepiej przesianej)
200 ml ciepłej wody
1 łyżka soli


Do podania:

kwaśna śmietana
przegotowana woda
ocet
pieprz

Przygotowanie farszu:

Oba mięsa dokładnie mieszamy - najlepiej ręką w dużej misce. Dodajemy bulion, a następnie żółtko. Znów dokładnie mieszamy. Doprawiamy solą i pieprzem. Farsz powinien być lekki i dobrze połączony.



Przygotowanie ciasta:

Przesianą mąkę wysypujemy na stolnicę, dodajemy sól i stopniowo dolewamy wodę. Ugniatamy ciasto do czasu aż przestanie odchodzić od rąk. Można również pomóc sobie za pomocą miksera z hakiem do wyrabiania ciasta. Gotowe ciasto dzielimy na dwie części.

Jedną nakrywamy ściereczką - drugą wałkujemy na placek grubości ok. 1,5-2mm. Szklanką wycinamy kółka i łyżeczką nakładamy farsz.


Sklejamy jak pierogi, a następnie łączymy ze sobą rogi. Układamy na lnianej ściereczce lub desce posypanej mąką. Tak samo postępujemy z 2 częścią ciasta do czasu wyczerpania farszu.


Pierożki gotujemy w osolonej wodzie około 3 minuty od czasu wypłynięcia.

Pielmieni wykładamy na talerz - obok układamy miseczkę ze śmietaną oraz wodą wymieszaną z kilkoma kroplami octu i doprawiamy pierzem. Pierożki maczamy w wodzie z octem, następnie śmietanie i delektujemy się ich cudownym smakiem.... Mniam !!!


Pielmieni z Tawerny Bałtyckiej, Plaża Hel


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...